Rusza Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków

Mieszkańcy mają obowiązek złożyć deklaracje!

UWAGA MIESZKAŃCY GMINY JAŚWIŁY

Rusza Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków.

Mieszkańcy mają obowiązek złożyć deklaracje!

CEEB, czyli Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków, to nowa baza danych, której podstawowym zadaniem jest sprawdzenie, czym Polacy ogrzewają swoje gospodarstwa domowe. Rejestr ma też pokazać, gdzie potrzebne jest wsparcie w wymianie tzw. kopciuchów. Obowiązek składania deklaracji do CEEB wejdzie w życie 1 lipca tego roku.

Kogo to dotyczy?

Rejestracji do CEEB będą musieli dokonać właściciele i zarządcy budynków, w których znajduje się źródło ciepła lub spalania paliw. Na wysłanie deklaracji będzie 12 miesięcy w przypadku budynków już istniejących. Natomiast w przypadku nowo powstałych obiektów będzie to 14 dni od uruchomienia nowego źródła ciepła lub spalania paliw. Zgodnie z ustawą nie złożenie deklaracji w określonym terminie będzie skutkowało grzywną.

Co będą zawierać deklaracje i jak je składać?

Zakres informacji, jaki ma zostać zawarty w deklaracjach, to między innymi:

  • dane osobowe albo nazwa właściciela lub zarządcy budynku/lokalu,

  • dane adresowe miejsca zamieszkania lub siedziby,

  • adres nieruchomości, w której obrębie eksploatowane są źródła ciepła lub źródła spalania paliw,

  • informacja o liczbie i rodzaju eksploatowanych w obrębie nieruchomości źródeł ciepła i źródeł spalania paliw oraz ich przeznaczeniu i wykorzystywanych w nich paliwach,

  • informacja w zakresie wykorzystywanych źródeł ciepła, w tym energii elektrycznej, zasilania z sieci ciepłowniczej oraz spalania paliw o nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 1 MW.

Formularze deklaracji mają występować w dwóch wersjach:

  • dla budynków i lokali mieszkalnych,

  • dla budynków i lokali niemieszkalnych.

Deklaracje będzie można składać w formie elektronicznej na stronie zoneapp.gunb.gov.pl – przy pomocy profilu zaufanego, podpisu elektronicznego lub e-dowodu – lub w przypadku braku możliwości skorzystania z powyższych opcji można to uczynić w formie papierowej, osobiście lub wysyłając wypełniony formularz listownie do Urzędu Gminy Jaświły.

Wszystko dla zdrowia

Centralna baza to ważne narzędzie także dla gminy, ponieważ pokaże nam dokładnie, czym palimy w piecach. A to pozwoli na dostosowanie kolejnych etapów Programu Ograniczenia Niskiej Emisji i innych naszych działań na rzecz poprawy jakości powietrza do potrzeb mieszkańców